River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

fredag 16 mars 2012

Barnvakt

Ensam hemma med Malin medan hennes mamma dels får massage, dels skulle uträtta ett par ärenden, Malin verkar inte allt för störd av sin vaccination i dag. Hon var hungrig för en stund sedan,och då fick hon nöja sig med flaska, men den tar hon utan vidare. Jag har velat, att vi skulle vara återhållsamma med flaskmatning så länge det finns tillgång på bröstmjölk. Men ett par gånger har vi fått använda oss av flaskan ändå, och det har gått bra. Hon tar den och äter med god aptit, men den har inte blivit någon favorit som gör att hon ratar bröstet.  Hon pratar, dvs jollrar, mycket nu, och hon skrattar också mycket. Och det vekar som om hon medvetet tar efter saker.

Nu kom först veckans vattenleverens och sedan Gertrud, som har stämt träff med en eventuell maid i kväll. Jag hoppas, att det kan bli någonting av det, att de tre dagar i veckan, som Gertrud kan tänka sig ha hjälp, kan vara någonting, som de kan komma överens om, och att de kan trivas tillsammans. Alla menar ju, att det ska finnas en maid i huset.

Gertrud hade också beställt massage till mig i nästa vecka. Skrattande avslöjade hon, att hon beställt hot-stone-massage, någonting hon själv skulle vilja ha men tyckte att jag kunde prova först. Själv har hon fått sport-deep-tissue-massage i dag och är mycket nöjd med den. I Khao-Lak fick jag thaimassage. Den består mer av streching än av traditionell massage, och massören använder hela sin kropp och all kraft, verkar det som, för att tänja stels muskler. Det kändes i vilket fall som helst väldigt bra. Och så är det ju så billigt här.....

I Khao Lak gavs massagen utomhus, och de båda flickorna som masserade hade fullt upp hela dagarna.
I Khao Lak, ja, där träffade jag svenskar, som var i Thailand för 6:e respektive 9:e gången. Och jag har förståelse för dem, som återvänder hit gång på gång. Och vad det beträffar, så har vi ju återvänt till Österrike och skidbackarna gång på gång i väldigt många år. Det är på något sätt, som om det är olika kulturer. Åker man på skidsemester, så anammar man den kulturen, medan den som åker på badsemester eller husvagnssemester är en del av dessa kulturer. Hur som helst, så träffade jag trevliga svenskar, som visste mycket om att semestra i Thailand, och som rådde mig att strunta i den tempelutfärd som jag ville åka på men hade svårt att få till. Sådant kan du få mycket av i och omkring Bankok, sa de, så ta vara på baden här nu. De berättade också, att vattnet var det bästa på den sidan av landet, där vi var, men att de tyckte mycket om Hua Hin, som ligger mycket närmre Bankok men i en bukt, där vattnet inte håller samma höga kvalitet som i Pukhettrakten, även om man säkert inte skulle uppfatta det som dåligt. De två småländska par, som var i Thailand för 6:e gången, menade, att Sunset Resort i Khao Lak, hade blivit deras favorit. Ja, jag fick alltså lära mig en del av mer erfarna Thailandsturister.

I söndags kväll var jag tillsammans med de här tre svenska paren med om något riktigt trevligt och stämningsfullt. Ett grannhotell hade fest med buffé och underhållning på stranden, och kvällen avslutades med att vi sände upp lyktor, som svävade ut över havet. Det var mycket vackert och stämningsfullt. Vi njöt alla av stämningen och var glada över att ha fått uppleva detta, som vi först, när vi såg hur man hela dagen förberedde med dukning på stranden, trodde skulle bli ett bröllop, men som sedan visade sig bli en fest, som vi alla fick delta i.





Nu har Ludde kommit hem från skolan, så nu tror jag, att vi ska förbereda oss för dagens simtur i poolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar