River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

söndag 5 januari 2014

I Nichada igen. De hade vinter, när jag kom i fredags. Killen som tog hand om mig och mina väskor och skaffade mig taxin på flygplatsen var klädd i täckjacka och frös, så han skakade tänder. Termometern visade 19 grader klockan 6 på morgonen. När jag berättade, att jag åkt från Sverige, där vi hade 2 grader, förfasade sig både han och övriga taxiservicekillar. Chauffören, som körde mig, var inte så talför men körde effektivt och tog sig in bakvägen till Nichada Thany. Eftersom jag bara sovit en timme på planet, var jag rätt slut. Footmassage och aromamassage var beställd och jag blev smärtsamt medveten om mina muskler. Motmedlet lär vara mer massage.
Gårdagens bad i Raintrees pool var som ett dopp i en svensk bassäng en sommardag, dvs kallare än vanligt men ändå riktigt skönt, där solen hunnit värma vattnet lite.
I dag har vi gjort en fin och intressant utflykt till Ancient Siam, en otroligt stor hembygdspark, ett Skansen i kubik eller ännu större, där jag i sällskap ömsom med Ludde, ömsom med Gertrud körde golfbil, medan de andra cyklade. Det var en fin upplevelse.
När vi kom hem, hämtade Fredrik mat från Nichada Club, och vi åt en festmåltid dukad på vit duk. Lite vemodigt var det, särskilt när musiken, som Gertrud satt ihop till guldbröllopsdagen och som inleddes med vår bröllopsvals Fascination, spelades. För 53 år sedan vigdes Knut och jag, och för två år sedan döptes Malin trettonafton.
Nu har Ludde gått iväg till sleep over hos Zack, Malin sover, och Fredrik, som räknar med att köra tidigare än vanligt till kontoret i morgon och hoppas kunna ta sig dit, har också gått upp. Gertrud sitter med en dator och jag med en och håller kommunikationen med släkt och vänner i gång.
Men nu går jag också och knyter mig. Klockan närmar sig nio. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar