River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

söndag 12 januari 2014

Efter fem härliga dagar i Khanom i södra Thailand är vi tillbaka i Nichada. Naturen i Khanom fick mig att tänka på Sri Lanka och Nya Zeeland. Samma djungelliknande grönska. Och så havet med både sandstrand och klippor och självlysande plankton. Hotellet vi bodde på var ett litet familjehotell med några rum eller lägenheter i ett hus och så ca 10 bungalows, varav vi bodde i en högt uppe på berget med en vidunderlig utsikt, en lång slingrande gång och 52 trappsteg ner till hotellets reception och restaurang och ytterligare några trappsteg och restaurangterasser ner till stranden. Utanför vårt lilla hus hade vi tre pooler, en normalt bad och simbar pool, en helt ljuvlig liten pool med 50 till 60 cm djup och en liten ö i mitten och en bubbelpool, som jag inte kunde ta mig ner i pga att men i det här landet inte tänker på folk som inte är lika rörliga som barn och ungdomar och steget från marken ner i poolen alltså var alldeles för högt för mig. Men det gjorde mig ingenting. De båda andra poolerna och stranden och det i och för sig stormiga havet räckte för mig.
De tänkta utflykterna decimerades till följd av att Fredrik blev sjuk. Vi tror oss nu veta, att han drabbats av dengifeber, eller hur det nu stavas. Men Gertrud och Ludde gjorde en uppskattad båtutflykt, då de både fick se delfiner, både grå och rosa, paddla kajak och klättra upp till ett tempel.
Vi åt gott och njöt i fulla drag även om det både stormade och regnade. Gertrud fick avbryta massage pga regnet och kom som en dränkt katt och frös i den 30 gradiga värmen. När hon efter ett andra försök fått nästan hela massagen frös hon, så att hon kände sig tvungen att köpa en sjal och svepa den om sig.
De tycks ha blivit thailändare, liksom killen som hjälpte mig till taxin, när jag kom klockan halv sex på morgonen. Han var klädd i täckjacka och frös så han huttrade och kunde inte förstå, att jag inte hade något ytterplagg, och att jag hade rest från en plats, som bara hade två plusgrader.
Oroligheterna i Bangkok gör att Fredrik fått besked att FNkontoret är stängt i morgon och att personalen tills vidare förväntas arbeta hemifrån. Ludde och Fredrik har varit och bunkrat upp de förnödenheter, som vi anser oss behöva de närmaste dagarna, och nu har hela familjen Carleson gått och lagt sig, och jag säger också god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar