River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

måndag 9 februari 2015

Highlights: Taxibåt till Bangkok, first class movie och skybar

Sista dagen på denna Bangkokvistelse blev en riktig fullträff. Ludde hade en läxa, som vi tyckte delvis kunde göras under den färd med båt till stan (Bangkok), som jag tycker så mycket om. Alltså: Puh kom och tog hand om Malin, Fredrik körde mig, Gertrud och Ludwig till piren och sedan vidare till ett av Bangkoks stora varuhus, där han skulle köpa en kaffebryggare till sitt kontor, vilket han inte lyckades med. Men han hittade däremot en bok, Private dancer, som gjorde, att jag kunde ta den lånade bok, som jag börjat läsa, med mig hem, och Gertrud kunde lämna tillbaka en ny bok. Private dancer är en otroligt bra, spännande och informativ bok om det liv, som jag inte sett någonting av, men som många turister upplever på barerna i nöjeskvarteren.

Ludde, Gertrud och jag fotograferade och njöt, åtminstone Gertrud och jag, av båtfärden, steg av och tog skytrain till Siam World, där vi var tillsammans med Knut och såg, eller gick i, det fantastiska akvariet. På Central träffade vi Fredrik, som köpt First class moviebiljetter till Gertrud och mig, medan han själv och Ludde lockades mer av en actionfilm i en av de vanliga biosalongerna. Gertrud och jag såg en spännande film om hur britterna knäckte en omöjlig tysk kod under andra världskriget.
Innan filmen började, bjöds vi på te och en liten buffé. Därefter sjönk vi ner i de härligaste relaxfåtöljer med täcke och fick popkorn och dricka. Efter filmen åt vi alla en fin buffé på en restaurang, innan vi åkte många våningar upp (54 tror jag) och Gertrud och jag gick ytterligare en våning upp till skybaren, dit Ludde inte hade tillträde. Där sjönk vi ner i nya fåtöljer med utsikt över Bangkok och Gertrud beställde drinkar, mocktails har jag nu lärt mig att de alkoholfria heter. När vi druckit våra drinkar och tyckte att vi njutit tillräckligt av utsikten gick vi ner (åkte) och träffade Fredrik och Ludde i garaget. De hade under tiden vi var i skybaren tittat på karamelltillverkning, och jag fick en burk karameller som suvernir, sedan alla först fått smaka på de polkagrisliknande små godisarna.

Ja, dagen var en fullträff, och jag kan bara tacka för att jag fick uppleva allt detta fina.

När vi kom hem, hade Malin somnat, så jag fick inte ta farväl av henne. När jag åkte iväg klockan halv sex i går morse, hade hon inte vaknat. Så nu hoppas jag, att jag lyckas skypa med dem i dag, så jag får säga hej till henne.

Ja, nu är FN-Mormor hemma och tar en paus i bloggandet. Om det blir fler turer till Bangkok vet vi i skrivande stund inte. Kanske återkommer FN-Mormor från någon annan stans i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar