River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

söndag 1 februari 2015

Cha Am

Nu är jag tillbaka i Nichada efter fem härliga dagar på ett fint hotell i Cha Am. Till Cha Am hade jag ju för avsikt att åka på kongress i höstas, men det gick ju inte. Men nu har jag bott granne med det hotell med 22 eller 23 våningar, där jag tror, att kongressen hölls. Hotellet som jag bodde på bestod av småhus i en park och var jättecharmigt. Jag hade ett stort rum med badrum med en stor veranda utanför. Gertrud, Fredrik och barnen bodde natten mellan lördag och söndag i ett familjerum med sovloft och havsutsikt. De små husen låg i en charmig park, och på slingrande gångar tog man sig till reception, massage, resturang, pool och strand. Hotellet, Regent Chalet, kan varmt rekommenderas.

I fredags passade jag på att få en härlig helkroppsmassage. Innan jag åkte hade Gertrud och jag fått fotmassage på en liten massagemottagning utanför gaten, och i dag har Gertrud beställt fotmassage på Bamboo, där jag också ska få två! timmars massage, innan jag åker hem om en vecka. Så nog blir jag masserad, medan jag är här.  och det mår mina stela muskler väldigt bra av, liksom av värmen, baden och simträningen. I Cha Am fick jag också en stunds vattengympa. Vattengympa tycker jag är lätt och roligt, och det brukar inte kännas i mina muskler, men nu kände jag, hur otränad jag är. 20 minuters vattengympa kändes. Men direkt efteråt blev jag omhändertagen av en massör. Och det kändes också. Footmassagen, som jag nu ska bege mig till, handlar inte bara om att få fötterna masserade. Det är hela benen, händer och underarmar och axlar och nacke som masseras. Förhoppningsvis är mina muskler lite uppmjukade nu, så det inte känns lika mycket som vid de två tidigare massagetillfällena.

Till Cha Am åkte jag med mr Prayong, som under vägen berättade om näringslivet längs vägen, bl.a. saltutvinning från havsvattnet, om sevärdheter som kungens gamla palats högst uppe på ett väglöst berg, och om kungafamiljens problem med att det inte är så självklart med successionen efter den 87 årige kungen. Han berättade också, att man i Thailand får pension vid 60 års ålder, att pensionen uppgår till 600 bath i månaden, vilket han menar räcker till mat i två dagar, eller enligt Fredrik, om man ser till deras kosthållning, kanske i 4 eller 5 dagar. Gamla människor i Thailand är alltså helt beroende av att bli omhändertagna av barn eller andra släktingar.

Nu är det bäst att jag gör mig i ordning för fotmassagen. Gertrud har kört Malin till dagis och kommer och hämtar mig om en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar