River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

torsdag 13 december 2012

Heldagsutflykt med mr Prayon.
Onsdag morgon hamtade mr Prayon mig. Mr Prayon ar en taxichauffor, som blivit nagot av privatchauffor i familjen. Vi hade tre mal.
Det forsta var drottningens skola for hantverk. Dar visade mr Prayon runt bland de gamla husen representerande olika delar av Tailand. Vissa hus visade bara hur man levde, som ett hembygdsmuseum. I andra var det forsaljning av olika hantverk.
Fran skolan korde vi till den gamla huvudstaden Ayutaya, dar jag vandrade runt med horlurar och fick mig till livs en hel del av Tailands historia. Sedan blev det tempelruiner och ett fungerande tempel innan farden stalldes mot sommarpalatset i en park som paminde mycket om de magnifika parker jag besokt vid slott i Ryssland, St Peterburg, och Sans Souci. Nar jag sa det till Gertrud pa kvallen, sa menade hon, att den ocksa har likheter med Kungsparken i Malmo, som visserligen ar valdigt mycket mindre, och det ar val sa, att det var den stilen som var forharskande, nar parkerna anlades.
Hela dagen var vi ivag, och nar vi kom hem, var jag full av intryck, som behovde smaltas. Tank vilka enorma tempel man byggt! Men nar jag fick fragan, vad som varit intressantast, maste jag svara, att gamla huvudstader, tempel och slott i all ara, men intressantast var hantverksskolan. Dit vill jag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar