River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

tisdag 28 februari 2012

Huset möblerat.

Nu har vi internet igen. Och inte nog med det. Vi har både TV och möbler också. Det har varit full rulle hela dagen här. En stor lastbil kom från IKEA med möbler och 6 killar och en flicka som i 4 timmar skruvade ihop möbler, samtidigt som en TV-kille drog ledning för kabelTV, vilket var nödvändigt för att TV-uttag inte fanns på den vägg, där TV:n skulle placeras, och, visade det sig sedan, det inte heller fanns eluttag där, så i morgon måste en elektriker komma och dra en sådan ledning genom ett förråd under trappan till TV:n. Fast det är inte sant, att det visade sig i dag, att det inte fanns eluttag på rätt vägg. Vi hade faktiskt upptäckt det i går och då också kommit på lösningen. Just när IKEA-folket dragit iväg med sina tomkartonger och lite gamla (sedan i lördags) sådana, som vi bad dem ta med sig, kom datakillen för att kontrollera intranätet, eller koppla in oss, och så kom en kille och fixade luftkonditioneringen i Luddes rum, och sedan kom en så´n där vattenbehållare, som finns i vissa offentliga miljöer och kontor.

Beträffande luftkonditioneringen så var det så, att vi hade inte förstått, att dörrar måste vara stängda, för att den skulle fungera, men nu fick vi lära oss det.

Vad det gäller vattenbehållaren, så är det så, att dricksvatten måste köpas på flaskor, och då blir det både billigare och är bekvämare att varje vecka få en stor dunk levererad.

Och så huset, ja. Det är stort och fint och nu också trivsamt möblerat med IKEA-möbler med lite inslag av Fredriks fynd från marknaden i lördags. Den marknaden har Gertrud och jag för avsikt att besöka på lördag. Det ska bli spännande.

När dagens myckna arbete med inredning var avklarat gick Ludde, Malin, Gertrud och jag till områdets pool. Raintree-området består av ett antal villor (15 - 20) grupperade kring poolen. Att bada där är som att återuppleva min barndoms och ungdoms somrar vid Eljarödsbadet. Fast vatentemperaturen är förstås inte jämförbar. I bassängen simmar vi tillsammans med vackra citrongula blommor, som faller från träd vid sidan om bassängen. Vad det är för träd och blommor vet jag inte, men kanske kan någon med bättre botaniska kunskaper än jag berätta för mig, vad det kan vara för blommor.

Varför i all sin dar har jag nu ett extra stycke med en upprepning av text efter det, som jag håller på att skriva? Och inte går det att deleta det, och inte finns det piltangenter, som jag är van vid, på den här datorn, så det får väl följa med.

Det är snart läggdags här. Men jag tänkte ta en kopp te, innan jag kryper till kojs. Vi stiger upp klockan 6. Ludde ska nämligen vara i skolan klockan 7, och då blir också Fredrik hämtad. Om Luddes skola får jag berätta mer en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar