River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

tisdag 21 februari 2012

Äventyret har börjat.Förrsta dagen i Bangkok

Söndag kväll checkade vi in alla våra 5 stora resväskor och 3 special lugguages på Kastrup och gick ombord på planet till Bangkok. Incheckningspersonal och kabinpersonal var otroligt tillmötesgående. Gertrud hade inte fått den babykorg till Malin, som hade beställts, men vi fick de två tomma säten som fanns, så både Ludde och Malin kunde sova liggande. 
Framme i Bangkok började det stora äventyret. Innan vi åkte hade storebror Johan, som visste hur en bärschal skulle knytas, hjälpt Gertrud med detta. När vi skulle gå av planet hade vi svårigheter att göra om det konststycket, så Malin fick ligga lite halvdant i schalen, och vi gick allra sist av planet. När vi sedan så småningom kom fram till bagagebandet hade vårt bagage tagits av bandet och hjälp stod och väntade på oss. Väskorna placerades på bagagevagnar och Malin i sin egen vagn, och vi fick hjälp att köra alltsammans ut till den väntande Fredrik. Honom skulle jag enligt överenskommelse ringa, men min telefon fungerade inte, så vi fick hjälp av den thailändska personalen att komma i kontakt med honom. Och så kunde vi sätta oss i en stor taxi och åka till Nichada tany. Taxifärden tog någon timme eller mer mest på motorväg, varifrån vi kunde se såväl skyskrapor som palatsliknande villor och slumbostäder och vägkorsningar i flera plan. 

Nichada tany är en s.k. gated community, enligt Fredrik jämförbar med Beverly Hills. Vi bor de första dagarna i en lägenhet i fyra ½plan med fyra sovrum, kök och vardagsrum och badrum till varje sovrum.
Lägenheten är möblerad och städas varje dag, som på hotell. När vi körde hit, körde vi förbi Luddes skola, en amerikansk ISB-skola med otroligt stora planer för idrott.

I dag har Gertrud och jag och Malin fått en guidad tur bl.a. till ett köpcentrum, där jag gjorde mitt första thailändska inköp, en Nokiatelefon med thailändskt nummer, eftersom min telefon inte fungerar här. Under tiden åkte Ludde och Fredrik omkring i den hyrda golfbilen och besökte swimmingpoolen. Vi (Gertrud och jag) åkte förbi huset, som ska bli bostaden fr.o.m slutet av den här veckan. 

I eftermiddags ringde en 10-årig pojke på dörren och ville leka med Ludde. Han heter Ben, bor på samma loftgång och kommer från Nya Zeeland. Ludde lekte med honom i nästan ett par timmar, vilket gladde oss mycket. Ludde verkade nöjd med att de förstod varandra, även om han inte tyckte, att han kunde säga så mycket själv. Men att leka med Ben blir ju en bra träning i engelska innan han på måndag ska börja skolan.

Nu är det sen läggdags och även jag, som fick en eftermiddagslur medan familjen Carleson var på läkarbesök, känner mig färdig för sängen. I morgon är det meningen att Gertrud, Fredrik och Malin ska titta på och kanske köpa möbler, i alla fall sängar på IKEA, så att det finns till inflyttningen i huset, och då går Ludde och jag till poolen, som jag ju inte har provat än.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Så kul det ska bli att följa ert äventyr. Jag ska även ge denna länken till Hasse så han kan titta in då och då. Ha det så bra. Kram /Anna-Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Mi! Så skönt för alla att du är med och skapar trygghet denna första turbulenta tid. Jag ska följa din blogg, också.

    Ha det så skönt!
    Kram,
    Sofia

    SvaraRadera