River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

onsdag 14 december 2016

Terminen närmar sig sitt slut

Terminens näst sista dag är det olympiska spel för middleshooleleverna. Detta innebär en extra tidig morgon här i huset i Rain Tree. Ludde ska nämligen vara i skolan för att krigsmålas redan halv sju. Tio minuter över sju åker Gertrud och Malin och jag iväg i golfbilen. Tät trafik förväntas, och Gertrud släpper högst otillåtet av mig och Malin vid ett övergångsställe vid en grind, som bara är öppen i första hand för cyklande elever just vid skolstarten på morgonen och på eftermiddagen, när skolan slutar. Själv kör hon vidare i golfbilskön och in genom huvudentren till skolan och parkerar. På väg till sitt klassrum kommer Malin ihåg, att hon glömt sin ryggsäck, så när Gertrud kommer, strax före halv åtta, får hon tala om för Malins fröken, att ryggsäcken glömts, och att felet var hennes.
Malin lämnas, och Gertrud och jag går för att bevista de olympiska spelens öppningsceremoni, där Ludde tillsammans med några av sina kamrater ska dansa nyzeeländsk hakadans. En lärare med nyzeeländskt ursprung ska lämna skolan, och killarna har som en hyllning till honom tränat in en haka. )Jag tror det heter så=. Jaha, detdär skulle föreställa en parantes.
Ceremonin inleds, liksom alla evenemang, med Thailands nationalsång, en hyllning till kungen. Sedan följer också Nya Zeelands nationalsång, och så blir det parad av fanor, som det tycksfrån hela världen. Sedan följer musik, gymnastikuppvisning  och slutligen en humoristisk nyzeeländsk  presentation av fyra lärare, en som på skatebord stakade sig fram som på en flod, en som drog en krokodil och två som spelade rugby. Fanbärarna ställde upp för att lämna gymnastiksalen, tillsammans med den olympiska elden, och vi gick ut för att från åskådarplats se ungdomar, varav två tillhör Luddes kompisgäng, springa med facklan på löparbanan runt idrottsplatsen för att slutligen lämna över den till den pojke, som tände elden. därefter vidtog tävlingar, som skulle pågå hela dagen.
Vi körde hem, och nu har Gertrud kört tillbaka till Malins klass, som ska ha avskedsparty för en flicka, som ska flytta.
I går var Gertrud och jag på den tredje konserten sedan jag kom hit för lita mer än två veckor sedan. Nu var det elementaryschooleleverna, som bjöd på konsert.
Det är ett fantastiskt arbete som läggs ner på alla dessa aktiviteter. Både föräldrar, lörare och elever lägger ner arbete, som vi inte kan föreställa oss hemma i Sverige. I eftermiddag gör Gertrud ett pass i Boosterhuten )ja, detuttalas i allafall ungefär så=, som är en försäljningsverksamhet,som inbringar ganska mycket pengar till skolans aktiviteter.
Puh hämtar så småningomMalin, och jag funderar på en fotmassage till i eftermiddag. Att mina ben får massage gör nytta, och jag har därför fått masserat dem flera gånger. I morgon tror jag, att jag vill ha en helkroppsmassage. Hotstone, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar