River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

lördag 24 januari 2015

Marknad och Trafic Jam

I går var Fredrik och jag på en snabb inköpsrunda, den snabbaste Fredrik upplevt, på Central för att inhandla färgpatroner till datorn, en mus samt en kamera till mig, eftersom den kamera som köptes för ett par år sedan hör till det, som i likhet med pass och baddräkter, jag inte kan hitta.

I dag har Gertrud och jag varit på marknad. Avsikten var, att vi skulle till Chatuchak. Vi körde dit, men eftersom vi parkerade i ett hus på andra sidan gatan, JJ Mall, som är en inomhusmarknad i flera våningar, kom vi bara dit. Där var luftkonditionering och mycket behagligare än på utomhusmarknaden. Vi påminde varandra om de gånger vi varit på Chatuchak, när vi inte hittade möblerna, som vi åkt dit för att titta på och eventuellt köpa, när vi höll på att inte komma hem, eftersom det var så svårt att få tag i en taxi, eller den gången, då vi lyckades hamna precis vid en buss, som vi kunde åka med nästan hela vägen hem. I dag körde Gertrud själv. Att hon kunde ta sig fram i den förfärliga trafiken var en sak. Jag har vant mig vid att både hon och Fredrik gör det. Men sedan kunde hon backa in bilen på en minimal parkeringsplats också, och ta den därifrån sedan en parkeringsvakt flyttat på en bil, som stod parkerad utanför. Jag hade, om jag suttit bakom ratten, varken tagit mig dit eller därifrån.

I kväll var det Trafic Jam på ISB. Trafic Jam är ett årligen återkommande evenemang med syfte att informera om och samla in pengar till traffickingoffer. Skolans elever medverkade med musikaliska inslag och var också konferencierer, och en man, som arbetar som hjälparbetare och informatör, höll ett mycket intressant föredrag. Eftersom jag var här vid samma tid i fjor, var jag på Trafic Jam då också. Zacks far, Anthony, som är ansvarig för evenemanget, och jag skämtade om, att jag såg till att komma på besök, just när det var Trafic Jam.

I höstas blev det ju inget kongressdeltagande i Hua Hin, Cha am för mig, men det tar jag igen nu. På onsdag åker jag på fem dagars semester till Cha am. Mr Prayon kör mig dit, och på lördag kommer Gertrud, Fredrik och barnen dit och håmtar hem mig på söndag.

Nu har Malin somnat och killarna har slutat spela dataspel och tittar på Welcome to Sweden, Välkommen till Sverige har alltså översatts, och jag hör deras fnitter. Den är ju rolig, så nu sällar jag mig också till TVtittarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar