River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

torsdag 4 april 2013

Sedan ett par dagar är jag tillbaka i Nichada
thani, dvs förorten, där Gertrud, Fredrik, Ludwig och Malin bor sedan gott och väl ett år nu. De har acklimatiserat sig och skapat ett trivsamt hem med en blandning av IKEA och thaimöbler och lite tavlor och prydnadssaker hemifrån i det stora hus i american style. som de hyr. Umgänge, både internationellt och skandinaviskt-svenskt har de också nu, så livet liknar all mer deras liv i Bunkeflostrand. Gott om aktiviteter utgår också från skolan, som ju är mycket central här. I dag, i morse, var Gertrud, Malin och jag i skolan och följde Luddes klass i de aktiviteter som ägde rum med anledning av att lärande celebrerades med olika idrottsaktiviteter. Någon av de aktiviteterna, vanlig fotboll, förstod vi oss på, medan vi inte alls förstod hur andra fungerade. Men barnen kunde uppenbarligen reglerna och sprang omkring med bollar, frisbys och klubbor och bandybollar och puckar och tävlade. Klubborna, bandybollarna och puckarna användes till att slå ner käglor för det andra laget, och just den grenen vann Luddes lag tre gånger i rad.
Efter två timmar i skolan var det dags för oss att köra hem och ge Malin lite mat innan vi åkte iväg till Central, som är ett stort varuhus på golfbilsavstånd. Där inhandlades skor till Malin och ett par flipflop till mig, eftersom jag förstört mina sandaler för att jag gått med våta fötter i dem från poolen. När vi kom hem var inte bara Malin, som somnat i bilen, utan också Gertrud och jag färdiga för middagsvila. Värmen tar på krafterna. Eftermiddagen innehöll för min del två besök i poolen, först ganska länge ensam, och sedan tillsammans med Malin, medan Gertrud skjutsade Ludde till fotbollsträning.
Poolen, ja. Min vistelse här inleddes i måndags med ett dopp, ganska långt, i det badkarsvarma vattnet.
I tisdags sov jag mest hela dagen, känns det som, men på eftermiddagen tränade Ludde australiensk fotboll, så då var jag på skolan och tittade på den träningen.
I går fick både Ludde, Gertrud och jag footmassage. Det är underbart skönt och avslappnande att liggande i en massagefåtölj i ett mörkt rum med soft music bli masserad inte bara på hela benen utan också på händer, armar, huvud, hals och axlar. Foot har här en vid betydelse.
Nu närmar sig dagen sitt slut. Vi har skypat med morfar, barnen är i säng, och det är läggdags även för mig. I morgon väntar en ny varm dag med över 40 graders värme. I natt ska det, säger Fredrik, bara vara 27 grader. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar