River Kwai

River Kwai
Thailand är inte bara sol och bad

tisdag 26 januari 2016

Januari 2016
Efter en vecka i Nichada Thani har jag landat och tar mig samman och skriver lite.
Veckan började i racerfart. Jag hade knappast hunnit hit förrän semestrande svenska vänner kom på besök för lunch och middag. Middagen intogs på favoritrestaurangen River Tree Restaurant och bestod av ett antal thailändska rätter, vant utvalda av Fredrik, som sedan föreslog en underbar sorbet till dessert.
Dagen efter kom ett antal av Fredriks kollegor från Köpenhamn och Bangkok på middag, som inleddes med plockmat som Puh gjort vid köksbordet, varefter middagen avnjöts på Nichada Clubs restaurang.
Eftersom inte alla tänkta gäster kunde komma p.g.a. stressen i arbetet, fick vi överbliven mat med oss hem från restaurangen, och i onsdags kom hustrun och sonen till en nyinflyttad kollega till Fredrik och hjälpte oss att äta upp den överblivna maten.
Torsdagen blev min första pooldag, och i fredags hade vi picnic med barnen vid poolen. Barnen var den ovan nämnde sonen till Fredriks kollega, Varun, en brittisk flicka vid namn Sharlette, och så Malin. När Ludwig kom från skolan stannade han till och sa hej men fortsatte sedan till sina kompisar. Vi hade en skön eftermiddag.
I lördags ägnade vi ganska mycket tid åt reseplanering. Dels gällde det att hitta ett lämpligt hotell och transport till Koh Samet, när Malins gudmor Lena med familj kommer i slutet av den veckan, då jag åkt hem, och dels gällde samma sak för Gertruds och mina fyra dagar i Kao Lak i nästa vecka. Allt fixades och jag ser nu fram emot en minisemester i Kao Lak. Det är förvånande vad mycket man kan få för pengarna här. Fast så är Gertrud och Fredrik också duktiga på att leta och hitta.
Söndageftermiddag åkte Gertrud, Fredrik. Malin, Ludde och två av hans kompisar tillsammans med Varun och hans föräldrar till ett nyöppnat lekland med studsmattor, medan jag tillbringade eftermiddagen vid poolen och simmade 20 sträckor.
I går var jag med Gertrud på pokenonpartaj hos en av danskorna här. Pokenon är ett spel, som de skandinaviska fruarna brukar ägna sig åt en gång i månaden. Det är ett mellanting mellan kortspel, bingo och paketspelet, som vi brukar ägna oss åt nyårsafton.
I dag har vi varit hos en sömmerska och lämnat tyg, som legat här och väntat på att bli sytt, så nu ska jag få lite nytt i klädväg med mig hem. För att få användning av de nya plaggen måste jag kanske aktivera mig lite mer och på nytt sätt där hemma. Kjolar i siden är ju inte det, som jag använder mest hemma, där långbyxor blivit det, som används mest. Men här är det ju full rulle.
Och i morgon bär det av till Jim Thomsons outlet. Jag har ju besökt Jim Thomsons House, museet, två gånger, men aldrig outleten, där Gertrud handlat tyget till sina vackra gardiner i Trelleborg. Det ska bli roligt att se alla de vackra tygerna, som hon pratar om.
Ja det var det. Nu är det snart middagsdags, solen värmer och temperaturen har stigit. Gårdagens 16 grader är nu ett minne blott, och kanske kan långbyxorna få stanna i garderoben i morgon och poolen åter få besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar